Rechtbankverslagen onthullen de politieke druk achter de programmering van Fox

NEW YORK — In mei 2018 hadden de beste Republikeinen van het land hulp nodig. Dus nodigden ze Fox News-oprichter Rupert Murdoch uit.

President Donald Trump en meerderheidsleider van de senaat, Mitch McConnell, probeerden de republikeinen van West Virginia ervan te weerhouden Don Blankenship te nomineren, die was veroordeeld voor het overtreden van mijnveiligheidsnormen bij een dodelijk ongeval in zijn kolenmijn, om de zittende senator van de staat, Democraat Joe, uit te dagen. Manchin.

“Zowel Trump als McConnell vragen om hulp bij het verslaan van een voormalige mijneigenaar die geen voormalige eigenaar heeft gekozen die tijd heeft uitgezeten”, schreef Murdoch aan de leidinggevenden van Fox News, volgens rechtbankverslagen die deze week zijn vrijgegeven. “Alles gedurende de dag helpt, maar Sean (Hannity) en Laura (Ingraham) die hem bespringen, kunnen de dag redden.”

Murdoch’s push, onthuld in gerechtelijke documenten die deel uitmaken van een lasterzaak tegen het stemsysteembedrijf, is een voorbeeld van hoe Fox actief betrokken is geraakt bij de politiek, in plaats van er alleen maar over te rapporteren of er een mening over te hebben. De onthullingen dagen de geloofwaardigheid uit van Amerika’s meest bekeken kabelnieuwsnetwerk aan het begin van een nieuw verkiezingsseizoen waarin Trump opnieuw de hoofdrol speelt en zijn derde bod op het Witte Huis aankondigt.

Blankenship, die de primary verloor, zei woensdag in een interview dat hij de verandering onmiddellijk voelde toen de dekking van het netwerk in de laatste uren voor de primary een moeilijkere wending nam.

“Ze waren erg slim met de verkiezingen – ze deden hun dumping de dag voor de verkiezingen, dus ik had geen tijd om te reageren”, zei Blankenship, die een afzonderlijke, mislukte aanklacht wegens smaad tegen Fox indiende.

Woensdag beschreef het netwerk de rechtszaak van Dominion Voting Systems als een flagrante aanval op het eerste amendement en zei dat het bedrijf de verklaringen uit hun verband had gehaald. Volgens Fox omvatte dat de bevestiging van Murdoch die hij deelde met Jared Kushner, de campagneleider van de herverkiezing van Trump en de schoonzoon van de president, een advertentie voor de presidentiële campagne van Joe Biden die op zijn netwerk zou worden uitgezonden. Fox zei dat de advertentie van Murdoch aan Kushner al openbaar beschikbaar was op YouTube en op ten minste één televisiestation.

“Dominion is opnieuw betrapt op het gebruik van meer verdraaiing en desinformatie in haar PR-campagne om Fox News te belasteren en de vrijheid van meningsuiting en de pers met voeten te treden”, zei Fox in een verklaring.

Fox wordt al lang beschouwd als een krachtpatser in de GOP-politiek met zijn grote conservatieve schare fans. Maar duizenden pagina’s met documenten die deze week zijn vrijgegeven in een rechtszaak wegens laster die door Dominion is aangespannen, laten zien hoe het netwerk de grens tussen journalistiek en partijdige politiek vervaagde. Dominion klaagde aan nadat het het doelwit was geworden van complottheorieën bij de verkiezingen in 2020 die vaak op Fox werden gepromoot.

Murdoch zei ook tegen leidinggevenden van Fox News dat ze de voordelen van de belastingverlagingswetgeving van Trump in 2017 moesten promoten en speciale aandacht moesten schenken aan kandidaten voor de Republikeinse Senaat, zo blijkt uit de documenten. Hij wilde dat het netwerk de onopvallende presidentiële campagne van Biden zou pitchen op het hoogtepunt van de pandemie in 2020.

Nicole Hemmer, geschiedenisprofessor aan de Vanderbilt University en auteur van “Partisans: The Conservative Revolutionaries Who Remade American Politics in the 1990s”, zei dat de onthullingen in de rechtszaak Fox’s aloude argument ondermijnen dat er een grens is tussen nieuws en opinie.

“Hier is de echte onthulling van hoeveel van deze divisie fictie is,” zei Hemmer. “Sommigen die Fox kennen, hebben dit al een tijdje betwist, maar nu hebben we echt bewijs.”

Hemmer verwees naar sms-berichten die begin november 2020 in gerechtelijke documenten waren vrijgegeven door Bret Baier, de belangrijkste politieke correspondent van Fox, waarin hij netwerkleiders aanspoorde om de juiste verkiezingsavondoproep die president Joe Biden in Arizona had gewonnen, in te trekken. Baier steunde het terugbrengen van Arizona “naar zijn column”, verwijzend naar Trump.

In de dagen na de verkiezingen, toen Trump steeds wildere beschuldigingen uitte dat fraude hem het Witte Huis had gekost, kreeg Rupert Murdochs zoon Lachlan Murdoch, Fox Corp. CEO, een angstig bericht aan Suzanne Scott, CEO van Fox News. Trump-bijeenkomst.

“Het nieuws moet voorzichtig zijn met hoe ze verslag doen van deze rally”, schreef Lachlan Murdoch, volgens juridische documenten. “Tot nu toe zijn sommige kanttekeningen een beetje onaangenaam en dat zou ook niet zo moeten zijn. Het verhaal zou deze enorme viering van de president moeten zijn. Enz.”

Sommige van Fox’s politisering – zoals de frequente gesprekken van presentator Sean Hannity met Trump tijdens zijn presidentschap – is bekend. Maar uit rechtbankpapieren blijkt hoe ook baas Rupert Murdoch erbij betrokken raakte.

Murdoch e-mailde Scott in november 2017 en drong er bij hem op aan het voorstel van Trump voor belastingverlaging te promoten, dat door het Huis was aangenomen en een stemming in de Senaat naderde.

“Als ze dit wetsvoorstel goedkeuren, zullen we onze kijkers keer op keer moeten vertellen wat ze zullen krijgen”, schreef Murdoch in een e-mail die bij de rechtbank is gevoegd. “Geweldig, begrijp ik, voor minder dan $ 150.000.”

Na het eerste presidentiële debat in 2020 zei een “bange” Murdoch tegen Kushner dat Trump terughoudender zou moeten zijn in het volgende debat. (Trump annuleerde dat evenement.)

“Dit was een advies van een vriend aan een vriend”, zei Murdoch in zijn verklaring. “Dit was niet Fox Corporation’s of mijn Fox-advies.”

“Wat maakt het uit?” vroeg Dominion-advocaat Justin A. Turner.

‘Je hebt me vragen gesteld als hoofd van Fox,’ zei Murdoch. “Het is een andere rol om een ​​vriend te zijn.”

Volgens gerechtelijke documenten leidde het e-mailgesprek van Murdoch met Kushner tot de uitwisseling van de Biden-advertentie. De liberale waakhondgroep Media Matters for America heeft nu een klacht ingediend bij de Federal Election Commission over de uitwisseling, waarin wordt beweerd dat Fox een illegale bijdrage heeft geleverd aan de Trump-campagne door deze informatie te verstrekken over de advertenties van Biden. Het delen van openbare informatie kan niet als een bijdrage worden beschouwd, zei Fox.

Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Murdoch op 25 september 2020 Kushner een e-mail stuurde dat “mijn mensen me vertellen” dat de advertenties van Biden “creatief veel beter zijn dan die van jou. Ik geef het gewoon door.”

Diezelfde maand vroeg Murdoch zich in een e-mail aan kolonel Allan, voormalig redacteur van de New York Post, eigendom van Murdoch, af “hoe kan iemand op Biden stemmen?” Allen antwoordde dat Biden’s “enige hoop is om in zijn kelder te blijven en de echte vragen niet onder ogen te zien”.

“Ik wilde er gewoon zeker van zijn dat Fox met deze kwesties bezig was”, antwoordde Murdoch volgens gerechtelijke documenten. “Als het publiek praat, verspreidt het onderwerp zich.”

Een andere prominente politicus die Murdoch omschrijft als een “vriend” is McConnell, wiens vrouw Elaine Chao, destijds de transportsecretaris van Trump, in het bestuur van Fox zat. Murdoch zei dat hij “drie of vier keer per jaar” met de leider van de Republikeinse Senaat praat.

Tijdens de voorverkiezingen van de Republikeinse Senaat in Alabama in 2017 vertelde Murdoch zijn topmanagers in een verklaring dat hij, net als McConnell, gekant was tegen de controversiële voormalige opperrechter van Alabama, Roy Moore. Moore won uiteindelijk de nominatie van de partij, maar verloor de algemene verkiezingen nadat hij werd beschuldigd van seksueel wangedrag, waaronder relaties met tieners toen hij in de dertig was. Moore ontkende de beschuldigingen.

Murdoch haalde ook zijn persoonlijke vriendschap met een naamloze senaatskandidaat aan in zijn suggestie aan Scott dat het netwerk speciale aandacht zou besteden aan Republikeinen in de krappe Senaatsrace.

Dagen voor de verkiezingen van 2020, nadat Fox-zakenanker Lou Dobbs RS.C. Murdoch was kritisch over senator Lindsey Graham en vroeg Scott om Hannity Graham te laten opvoeden, die voor een buitengewoon goed gefinancierde uitdaging stond van Democraat Jamie Harrison.

“U weet waarschijnlijk van de aanval van Lou Dobbs op Lindsay Graham”, schreef Murdoch op 27 oktober, waarbij hij de voornaam van de senator verkeerd spelde in een kopie van het bericht in gerechtelijke documenten. ‘Kan Sean iets ondersteunends zeggen? We kunnen de Senaat niet verliezen, als dat al mogelijk is.

Scott antwoordde dat Graham de avond ervoor op Hannity was en alle tijd had. Hij voegde eraan toe: “Ik wendde me tot het uitbreken van Dobbs.”

___

Riccardi meldde zich vanuit Denver. Associated Press-schrijvers Christina A. Cassidy in Atlanta, Jonathan J. Cooper in Phoenix, Gary Fields in Washington en Jennifer Peltz in New York hebben bijgedragen aan dit rapport.

Leave a Comment